Klassisk stuekoncert hos Helle og Paul: en ny måde at skabe liv omkring sit Steinway flygel

I slutningen af marts blev der afholdt klassisk koncert hjemme i Helle og Pauls stue. Maria Bundgård var aftenens pianist, og spillede på Helle og Pauls Steinway flygel. Musikken var spansk klavermusik skrevet af spanske komponister eller komponister inspireret af Spanien

Aftenens værter og pianist har fundet hinanden på onlineplatformen Low-Fi (www.lowficoncerts.com);  en onlineplatform der skaber de bedst mulige rammer for at arrangere og afholde intime stuekoncerter og koncerter i unikke rum.

Det var Helle og Pauls første stuekoncert, og med et Steinway flygel i hjemmet, som fortjener at blive spillet mere på, kunne de vha. Low-Fi invitere en dygtig pianist ind i deres stue og skabe mere liv omkring deres instrument. 32 musikelskere havde købt billet til den udsolgte koncert, der bestod af nære venner, bekendte og fremmede; alle med en fælles interesse for musikoplevelser i intime og unikke rammer.

Efter en yderst vellykket koncert, gav både aftenens værter og Maria Bundgård nogle ord med på vejen om deres oplevelse af stuekoncertformatet.

Læs interview under billedet.

 

Interview med aftenens vært Helle

I: Som ejer af en stue og et Steinway-flygel og nu også Low-Fi vært, hvordan har det været at åbne jeres hjem op og lade flyglet være samlingspunkt for en musikalsk oplevelse?

H: Jeg synes, at det har været en dejlig oplevelse. Vi har været utrolig spændte på, hvordan det hele skulle gå. Vi har tænkt over, hvor mange vi kunne være, og vi har inviteret både venner, naboer, kollegaer, familie. Jeg kunne se, at folk nød det og stemningen var meget fortættet. Det har været en stor oplevelse, det er vi rigtig glade for – det bliver bestemt ikke sidste gang.

I: Hvordan var det at have fremmede mennesker i jeres stue til intimkoncert?

H: Det har været lidt af en overvindelse, og vi har fulgt tæt med i, hvem der har købt billetter. Pludselig var der nogen, som vi ikke kendte navnet på, og vi tænkte ”Hvem er det, som har købt billetter til at komme hjem til os og høre en musiker spille?” Det har da været grænseoverskridende, men det var også ønsket.

Vi var i tvivl om vi kunne have 30 mennesker siddende, som bare kunne gøre det her; altså sidde og lytte – men det kan de altså godt. Det var en stor fornøjelse. Nu hvor koncerten er veloverstået, så tænker jeg, at det er helt oplagt, at vi gør det igen! Det her med at komme helt tæt på musikeren, og få lov til at se hvordan hænderne bliver sat, samt stemningen har været fantastisk.

I: Hvordan var det at have en anden til at spille på jeres Steinway-flygel?

H: Et Steinway-flygel er jo en brugsgenstand, og vi fik det faktisk stemt i sidste uge, fordi vi tænkte at det simpelthen skulle være totalt i topform til koncerten. Det har for mig været stort at lade andre spille på det. Det er et gedigent håndværk, som har godt af at blive brugt. Det er i hvert fald min opfattelse.

Nu er det jo ikke mig selv der spiller på det herhjemme, men jeg ved at Paul har glædet sig rigtig meget til, at Maria skulle komme og tage del i aktiviteten omkring flyglet, så det har været en stor glæde.

 

Interview med aftenens musiker Maria Bundgård

I: Hvordan er det at spille på et privat flygel i en stue med et publikum helt tæt på, sammenlignet med formatet i en koncertsal?

M: Jeg elsker de her meget intime koncertformer, hvor man er meget tæt på folk. Folk kan se mine hænder, og det synes jeg er vigtigt – det bliver en meget mere fuldendt oplevelse for publikum, når de kan se og mærke pianisten der spiller, og det går begge veje.

Det bliver også en fuldendt oplevelse for mig at kunne se og mærke deres reaktion undervejs. Jeg kan mærke, når folk bliver fænget, ligesom jeg kan mærke, når folk ikke forstår hvad der foregår. Derudover har jeg mulighed for at tale lidt undervejs. Den pingpong der er, er virkelig smuk.

I: Som musiker/pianist, hvordan oplever du så resultatet af at bryde med forventningen til et rum? I dette tilfælde, at spille en formel koncert på et Steinway flygel i uformelle omgivelser.

M: I forhold til hvad man normalt kan forvente af klassisk musik, så er det noget som kan være fjernt, elitært og sat op på en piedestal.  Jeg elsker virkelig, at det er så tæt på, og at det er så intimt. Jeg foretrækker denne her form for koncerter, frem for koncerter, hvor jeg sidder langt væk på en scene. Det er meget rarere for mig, at jeg f.eks. har kunnet spille et nyt program, som jeg ikke kan tillade mig at spille i en koncertsal – da det stadig er nyt. Men fordi det er så intimt, så er der plads til, at jeg kan tage nogle nye skridt, og det er fantastisk for mig.

Lyden er også meget anderledes. Det er også noget jeg skal passe lidt på med. For eksempel her til aften. Det er et stort flygel i et lille rum, og jeg kunne mærke, at jeg var bange for at spille for kraftigt, men samtidig skulle jeg heller ikke være alt for bange, for så får jeg ikke ordentlig fat. Men i Chopin-balladen, så fik den hele armen alligevel. Det er noget der kan være lidt skræmmende for mig, når publikum er så tæt på – så har du har ikke lyst til at blæse dem alt for meget bagover, men indtil videre er det gået godt.

 

Helle og Paul huser deres næste koncert d. 26 maj 2019. Denne gang vil pianisten Alexander Ventegodt indtage deres Steinway-flygel med stykker af F. Chopin.

 

Læs mere om koncerten d. 26. maj her:

https://lowficoncerts.com/en/listing/concert/klassisk-klaverkoncert-med-pianist-alexander-ventegodt

 

Er du ejer af et Steinway flygel der fortjener at blive spillet mere på, og/eller en hyggelig stue der kan blive afholdt koncerter i? Kunne du tænke dig at tage til nogle stuekoncert?

Du kan læse mere om Low-Fi og oprette dig som bruger på www.lowficoncerts.com

arrow_upward